- Zbog pandemije smo promijenili niz navika, a jedna od njih je i način kupnje
- No, s porastom online shoppinga pojavile su se i rizici poput kupnje na Facebook 'butiku'
- Evo kako možeš 'uzvratiti udarac' ako slučajno kupiš predmet koji nikada zapravo neće stići na tvoju adresu
Sigurno si se već više puta susrela s komentarima prevarenih kupaca koji su nakon online kupovine ostali kratkih rukava, i pri tome ne mislimo da im je doista stigao t-shirt koji su naručili i unaprijed platili. Tijekom pandemije se dodatno povećao broj osoba koje su odlučile okušati svoju sreću na neprovjerenim stranicama i profilima na društvenim mrežama, jer su ih privukle vrlo niskim cijenama i fantastičnim fotografijama, tako da se u brojnim grupama na društvenim mrežama učestalo traže savjeti što učiniti ako vaš naručeni (i plaćeni) odjevni predmet jednostavno ne dolazi.
Što ako si prevarena?
Nerijetko će Facebook 'butik', a ustvari lažna stranica koja često koristi tuđe fotografije artikala, nestati kada prevari određeni broj ljudi ili ignorirati tvoje komentare i poruke, čak te i u konačnici i blokirati. Ako si naručila nešto manje vrijednosti, možda ćeš biti sklonija odustati od svega i jednostavno se oprostiti s tim novcem, ali zašto bi svojim pošteno stečenim novcem punila džepove online prevarantima? Uzvrati udarac!
Prvo pokušajte s portala pronaći podatke prodavatelja. To bi vam ustvari trebao biti i prvi korak prije naručivanja robe, budući da, ako je sve legalno, nema razloga zašto takvi podaci ne bi bili javno dostupni. Ako uspijete pronaći podatke, uputite prodavatelju pismo radi povrata novca, gdje ćete navesti sve činjenice o kupnji i (ne)isporuci proizvoda. Neka komunikacija u tom pismu bude profesionalna i, koliko god bili uzrujani, ne koristite psovke, uvrede niti prijetnje'', pojašnjava odvjetnica Kristina Bajsić Bogović iz Odvjetničkog društva Horvat & Zebec & Bajsić Bogović.
Bajsić Bogović dodaje da je moguće podnijeti tužbu sudu i da je stoga potrebno sačuvati cjelokupnu korespondenciju vezanu za prijevaru, uključujući poruke, IP adrese, slike, ponude i potvrde o plaćanju.Ako pokušavate ući u trag osobi koja je počinila prijevaru, slučaj možete prijaviti tijelima progona internetske prijevare, kao što je Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske. Također, slučaj možete prijaviti i portalu na kojem se prevara dogodila (nadležnoj osobi/osobama). Prijava o nezakonitom postupanju prodavatelja sa zahtjevom za uklanjanje s portala mogla bi spriječiti da još osoba postane žrtvom prevare i ostane bez novca“, navodi Bajsić Bogović, ističući da je važno i davanje negativne recenzije osobi prodavatelja radi upozorenja ostalim korisnicama i izbjegavanja narudžbi/kupnje u odnosu na tu osobu.
Iskoristi sve mehanizme
Bajsić Bogović preporučuje da, ako prodavatelj ne pristaje na povrat novca ili zamjenu, a radi se o pravnoj osobi koja se bavi internetskom prodajom, iskoristiš sve mehanizme predviđene za zaštitu potrošača, prijaviš je (europskim) centrima za zaštitu potrošača i/ili potražiš stručnu (odvjetničku) pomoć.U EU, pa tako i u Republici Hrvatskoj, zaštita je na relativno visokoj razini zbog obveze osoba za davanjem niza podataka o svom statusu prilikom želje za internetskom prodajom/distribucijom. U trećim je zemljama zaštita nešto manja, zbog činjenice da se iste nisu dužne držati pravila propisana u EU (zbog nečlanstva), ali su osobe iz trećih zemalja ipak u obvezi pridržavati se pravila portala/platformi za internetsku prodaju koji zahtijevaju određeni visoki stupanj davanja podataka u svrhu identifikacije osoba koje se koriste tim portalima/platformama“, zaključuje Bajsić Bogović.
Kako se unaprijed zaštiti?
Osim već spomenutog čitanja recenzija, a online možeš pronaći i „crne liste“ prodavatelja koji se ne drže dogovora, plaćaj samo putem sigurnih načina plaćanja i na sigurnoj Wi-Fi mreži. U tom slučaju će ti možda moći pomoći i tvoja banka. Čak i ako nisi povjerovala ponudi koja je predobra da bi bila istinita, i taj slučaj prijavi policiji, jer druge potencijalne žrtve možda nisu dovoljno digitalno pismene da bi prepoznale pokušaj prevare. Čuvaj svoje osobne podatke, posebno one s bankovnih kartica, te ne vjeruj nikome tko vas traži bilo kakve podatke koje ne bi morala dati provjerenoj web trgovini. To posebno vrijedi u slučaju kad lažni „butici“ organiziraju lažne nagradne igre, pri čemu te traže, primjerice, fotografiju vaše osobne iskaznice.
Pročitajte više na: https://miss7.24sata.hr/lifestyle/kupila-si-cipele-iz-facebook-butika-ali-nikad-nisu-dosle-evo-kako-mozes-vratiti-svoj-novac-34356 - miss7.24sata.hr